Døden kommer bagfra – og ikke på elløbehjul
Seks cyklister er siden begyndelsen af maj blevet dræbt ved påkørsel bagfra.
Dette debat indlæg skrevet af Jens Peter Hansen blev bragt i Jyllandsposten 18.8.2019.
På sociale medier er der gevaldig gang i vredesytringer i forhold til elløbehjul, og diverse medier forankret i hovedstaden holder mikrofoner og tildeler spalteplads til emnet.
Det er jo alt for farligt med disse elløbehjul – masser af folk kommer jo til skade (akkurat som når trampolinerne findes frem i foråret).
Der er sågar brugere af elløbehjul, der kører med alkohol i blodet (som også vi cyklister gør det en gang imellem).
Mens denne vigtige sag diskuteres højlydt, dræbes sagesløse cyklister rundt i landet i en lind strøm. Det foregår nærmest i mediemæssig stilhed og uden politisk bevågenhed. Og det er vitterligt sagesløse, der ikke har en kinamands chance for at undgå deres fatale skæbne.
Seks cyklister er siden begyndelsen af maj blevet dræbt ved påkørsel bagfra. Seks trafikdrab i løbet af godt tre måneder: En 37-årig mand ved Holbæk, en 46-årig kvinde ved Karise, en 79-årig mand ved Adslev, en 64-årig mand fra Vildbjerg, en 77-årig kvinde ved Nysted og en 47-årig kvinde på Sydals.
Alle betalte de med deres liv, fordi de havde valgt den sunde, klimavenlige og trængselsreducerende transportform, som cyklen jo er.
Hvor er ramaskriget? Hvor er politikerne? Hvorfor nøjes medierne blot med hurtige omtaler, der alene konstaterer, hvad der er sket? Al den snak om Internet-of-things – hvor er de dimser, så bilen på landevejen sørger for at fortælle chaufføren, at der er en cyklist forude?
Hvor er bilisterne, der har installeret en Safedrivepod, så de ikke kan bruge skærmdimser under kørslen? Hvor er cykelstierne?
212 mio. kr. – det er ifølge Transportøkonomiske Enhedspriser de samfundsøkonomiske omkostninger ved de seks trafikdrab. Aftalen ”Et sammenhængende Danmark” afsatte frem mod 2030 1 mia. til cykling. Det beløb svarer rundt regnet til det årlige tab alene ved dræbte cyklister påkørt bagfra, såfremt det nuværende niveau fortsætter.
Skriv et svar